№ п/п |
Дата |
Прізвище та ініціали особи, яка інструктується |
Клас |
Вид інструктажу, його зміст, номер інструкції |
Прізвище та ініціали особи, яка проводила інструктаж |
Підпис особи, яка проводила інструктаж |
Підпис особи, яку інструкту вали |
|
|
|
|
|
|
|
|
Інструкція № _______
з охорони праці під час проведення спортивних і рухливих ігор
(футбол, волейбол, баскетбол)
1. Загальні вимоги
безпеки при проведенні спортивних і рухливих ігор
1.1. Інструкція з охорони праці
під час проведення спортивних і рухливих ігор розроблена у
відповідності до Закону України "Про охорону праці" (Постанова ВР
України від 14.10.1992 № 2694-XII) в редакції від 20.01.2018р, на основі
«Положення про розробку інструкцій з охорони праці», затвердженого Наказом
Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики
України від 29 січня 1998 року № 9 в редакції від 30 березня 2017 року, з
урахуванням Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки
знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці
України від 26.01.2005 № 15 в редакції від 30 січня 2017 року № 140.
1.2. Інструкція з охорони праці встановлює вимоги безпеки життєдіяльності для
учнів 1-11 класів під час проведення спортивних і рухливих ігор у спортивному
залі, а також виховних заходів та позашкільних занять з предмету фізична
культура.
1.3. До навчальних занять, що включають спортивні та рухливі ігри, мають допуск
особи, які пройшли обов'язковий періодичний медичний огляд, вивчили цю
інструкцію з охорони праці та пройшли вступний інструктаж з охорони праці.
1.4. Під час занять має суворо дотримуватися розклад навчальних занять, а також
встановлені режими занять і відпочинку.
1.5. Під час проведення навчальних занять, що
включають спортивні та рухливі ігри, можливий вплив на учнів наступних
небезпечних факторів:
·
отримання травм при виникненні зіткнень
учнів;
·
при порушенні правил поведінки під час
гри;
·
при падіннях на мокрій, слизькій підлозі
або майданчику;
·
травми при грубій грі й невиконання
вимог судді;
·
виконання вправ без розминки.
1.6.
Навчальні заняття, що включають спортивні та рухливі ігри, необхідно проводити
тільки в спортивному одязі і спортивному взутті з нековзною підошвою.
1.7. При проведенні навчальних занять, що включають спортивні та рухливі ігри,
обов'язково повинна бути в наявності медична аптечка, укомплектована всіма
необхідними медикаментами і перев'язувальними засобами для екстреного надання
першої невідкладної медичної допомоги постраждалим при отриманні ними будь-яких
травм.
1.8. Викладач навчальних занять і учні зобов'язані суворо дотримуватися правил
пожежної безпеки, знати і вміти швидко знаходити місця зберігання первинних
засобів пожежогасіння.
1.9. Про кожний нещасний випадок, який стався з ким-небудь з учнів, викладач
навчальних занять повинен негайно повідомити адміністрацію загальноосвітнього
навчального закладу (школи). Викладач навчальних занять зобов'язаний негайно
надати першу невідкладну медичну допомогу потерпілому.
1.10. Під час проведення навчальних занять викладач і учні повинні
дотримуватися правил проведення спортивної гри, носіння спортивного одягу і
спортивного взуття, а також правила особистої гігієни.
1.11. Учням забороняється:
·
приносити на заняття колючі, ріжучі,
легкозаймисті предмети;
·
бігати без дозволу вчителя, відкривати
вікна, фрамуги; штовхати один одного; кидати різні предмети друг у друга;
·
торкатися без дозволу вчителя спортивного
обладнання та інвентар.
1.12. Вчитель зобов'язаний:
·
пройти інструктаж з охорони праці при
проведенні занять з спортивними і рухливими іграми;
·
підготувати спортивний інвентар для
занять;
·
провести інструктаж з охорони праці й
техніку безпеки щодо спортивних і рухливих іграх для всіх учнів з обов'язковою
відміткою в «Журналі інструктажу з техніки безпеки»;
·
про виниклі несправності повідомити
адміністрації школи;
·
виключити з користування непридатне
встаткування;
·
забезпечити порядок і дисципліну учнів
під час занять і в процесі підготовки до них на перервах;
·
використовувати різні форми проведення
розминки перед проведенням уроку з рухливих і спортивних ігор.
1.13. Вчителю забороняється:
·
залишати без догляду учнів на уроці й на
перерві;
·
допускати до занять учнів, що не пройшли
інструктаж з охорони праці й техніки безпеки на заняттях з спортивних і
рухливих ігор;
·
використовувати несправне спортивне
встаткування й інвентар;
·
ремонтувати несправне
електроустаткування самостійно.
1.14. Учні,
що допустили невиконання або порушення інструкції з охорони праці під час
проведення спортивних і рухливих ігор, залучаються до відповідальності й з
усіма учнями проводиться позаплановий інструктаж з охорони праці.
1.15. При заняттях спортивними та рухливими іграми повинна бути аптечка,
укомплектована необхідними медикаментами й перев'язними засобами для надання
першої допомоги потерпілим.
1.16. Особи, які допустили невиконання або порушення цієї інструкції з
охорони праці під час проведення спортивних і рухливих ігор, повинні бути
притягнуті до дисциплінарної відповідальності відповідно до правил внутрішнього
трудового розпорядку а, при необхідності, повинні бути пройти позачергову
перевірку знання норм і правил охорони праці.
2. Вимоги безпеки
перед початком занять зі спортивних і рухливих ігор
2.1. Перед
початком занять вчителю необхідно переконатися в надійності установки і
кріплення стійок і перекладин футбольних воріт, баскетбольних щитів та іншого
спортивного обладнання.
2.2. Необхідно перевірити загальний стан спортивного майданчика, а також
переконатися у відсутності на ній будь-яких сторонніх предметів.
2.3. Заняття з спортивних і рухливих ігор проводяться на спортивних площадках і
в залах, що мають розміри, які відповідають вимогам правил гри.
2.4. Учням необхідно надіти спортивну форму і спортивне взуття з нековзною
підошвою.
2.5. Заняття повинні проходити на сухій площадці. Якщо гра проводиться в залі,
підлога повинна бути чисто вимитою і сухою. Забороняється проводити заняття на
підлозі, натертій мастикою.
2.6. Забороняється грати з кільцями, браслетами на руках, сергами у вухах і
інших прикрасах. Нігті повинні бути коротко обстрижені.
2.7. Всі гострі й виступаючі предмети повинні бути заставлені матами й
обгороджені.
2.8. Вчитель зобов'язаний:
·
підготувати спортивний зал або спортивну
площадку для забезпечення безпеки й ефективності заняття;
·
при занятті в спортивному залі перевіряє
підлоги (на підлогах після вологого збирання грати забороняється); проводити
заняття з спортивних та рухливих ігор дозволяється на полях з рівним покриттям
(без ям, канав, каменів, калюж), захищених від проїзних магістралей,
загазованості й запилення,
·
перевірити перед початком занять одяг
учнів, ознайомитися з медичними показаннями,
·
перевіряти справність спортивного
встаткування перед кожним уроком;
·
забезпечити безпечне використання
спортивного встаткування й інвентарю, наявного в спортивному залі й на
спортмайданчику;
·
перевіряти справність спортивного
встаткування перед кожним уроком;
·
перевірити надійність кріплення
баскетбольних щитів, волейбольної сітки, стійок та інших снарядів;
·
перевірити перед початком занять одяг і
взуття учнів, ознайомитися з медичними показаннями,
·
провести розминку;
·
показати правильність виконання
прийомів; проінструктувати учасників з техніки безпеки, правил гри, безпечної
техніки відбору м'яча тощо.
·
дотримуватися правил при виборі
навантаження для кожного учня.
2.9. Вчителеві забороняється:
·
залишати без догляду учнів на уроках і
під час змін;
·
допускати до занять учнів, що не пройшли
інструктаж з охорони праці й техніку безпеки на заняттях по спортивних і
рухливих іграх;
·
використовувати несправне спортивне
встаткування.
2.10. Учні зобов'язані:
·
надягти спортивний костюм і спортивне
взуття з неслизькою підошвою в роздягальні спортзалу до початку уроку;
·
виконувати вимоги охорони праці й
правила для учнів на заняттях з спортивних і рухливих ігор.
·
приступати до основного навантаження
тільки після розминки.
2.11. Спізнілі до початку заняття або
ігри не допускаються до неї.
3. Вимоги охорони
праці під час занять зі спортивних і рухливих ігор
3.1. Починати
гру, робити зупинки в грі і закінчувати гру учням необхідно тільки по команді
(сигналу) викладача навчальних занять.
3.2. Необхідно суворо дотримуватися правил проведення рухливих ігор.
3.3. Під час падінь необхідно максимально згрупуватися для попередження
травмування.
3.4. Необхідно уважно слухати і виконувати всі команди (сигнали) викладача
навчальних занять, що включають спортивні та рухливі ігри (футбол, волейбол,
баскетбол).
3.5. Для уникнення травм необхідно провести розминку та розігрів м’язів.
3.6. Тренувальні ігри повинні проходити відповідно до правил даних видів
спорту.
3.7. Учні зобов'язані:
·
починати гру, робити зупинки в грі й
закінчувати гру тільки по команді (сигналу) вчителя;
·
суворо виконувати правила проведення
рухливої чи спортивної гри;
·
уникати зіткнень із гравцями, поштовхів
і ударів по руках і ногам гравців;
·
при падінні необхідно згрупуватися щоб
уникнути одержання травми;
·
уважно слухати й виконувати всі команди
(сигнали) учителя.
3.8. Учням забороняється:
·
організовувати спортивні ігри під час
відсутності вчителя;
·
брати участь у спортивних і рухливих
іграх без спортивної форми й взуття;
·
порушувати вимоги охорони праці під час
спортивних і рухливих ігор.
3.9. Вчитель зобов'язаний:
·
забезпечити безпечну участь всіх учнів у
навчальному процесі;
·
забезпечити безпечне використання
спортивного встаткування й інвентарю;
·
забезпечити стійку дисципліну на уроці;
·
забезпечити показ виконання необхідних
прийомів спортивних і рухливих ігор;
·
дотримуватися принципу доступності
виконання вимог учителі учнями, використовувати особистісно-орієнтований підхід
до учнів.
3.10. Вчителеві забороняється:
·
допускати до занять учнів, що мають
медичні протипоказання;
·
залишати без догляду учнів;
·
використовувати несправне спортивне
встаткування.
3.11. Під час занять з спортивних і
рухливих ігор полі (майданчику) не повинно бути сторонніх осіб і предметів, які
можуть стати причиною травм. За воротами й в 10 м біля них, а також у секторах
для метання й стрибків не повинні перебувати сторонні особи й спортсмени, що
займаються іншими видами спорту.
3.12. Під час проведення ігор учні повинні дотримуватися ігрової дисципліни й
порядок виконання отриманих завдань, не застосовувати грубих і небезпечних
прийомів, вести гру відповідно до правил змагань.
3.13. При виконанні стрибків, при випадкових зіткненнях і падіннях футболіст
повинен уміти застосовувати самостраховку.
4. Вимоги безпеки при
виникненні аварійних ситуацій
4.1. При виявленні будь-яких
несправностей спортивного обладнання та інвентарю необхідно зупинити проведення
навчального заняття і своєчасно повідомити про це адміністрацію
загальноосвітнього навчального закладу. Продовження навчального заняття можливе
тільки після усунення всіх несправностей або заміни спортивного обладнання та
інвентарю.
4.2. При отриманні будь-ким з учнів травми необхідно негайно надати першу
невідкладну медичну допомогу потерпілому, негайно повідомити про те, що
трапилося адміністрації загальноосвітнього
навчального закладу, а, при необхідності, відправити потерпілого до найближчої
лікувальної установи.
4.3. При виникненні пожежі в спортивному залі, необхідно негайно евакуювати
всіх учнів із залу через всі наявні евакуаційні виходи, негайно повідомити про
пожежу адміністрації загальноосвітнього навчального закладу та найближчому
відділенню пожежної охорони, потім необхідно приступити до гасіння пожежі за
допомогою всіх наявних первинних засобів пожежогасіння.
5. Вимоги безпеки
після завершення занять з проведенням спортивних і рухливих ігор
5.1. Необхідно прибрати спортивний
інвентар у спеціально відведені для цього місця і провести вологе прибирання
спортивного залу.
5.2. Ретельно провітрити спортивний зал.
5.3. Учням необхідно зняти з себе спортивний одяг, спортивне взуття та прийняти
душ або вимити обличчя і руки водою з використанням мила.
6. Завершальні
положення інструкції
6.1.
Перевірка і перегляд інструкції з охорони праці під час занять зі спортивних і
рухливих ігор повинна здійснюватися не рідше одного разу на 5 років.
6.2. Дана інструкція повинна бути достроково
переглянута в наступних випадках:
·
при перегляді міжгалузевих і галузевих
правил і типових інструкцій з охорони праці та техніки безпеки;
·
при черговому впровадженні нової техніки
і (або) нових технологій;
·
за результатами аналізу матеріалів розслідування
аварій та нещасних випадків на робочому місці, а також професійних захворювань;
·
на вимогу Державної служби України з
питань праці або Держнаглядохоронпраці України.
6.3. Якщо протягом 5 років з дня
затвердження (введення в дію) даної інструкції з техніки безпеки під час занять
зі спортивних і рухливих ігор умови праці не змінюються, то її дія автоматично
продовжується на наступні 5 років.
6.4. Відповідальність за своєчасне внесення змін і доповнень, а також перегляд
даної інструкції покладається на відповідального за охорону праці співробітника
загальноосвітнього навчального закладу.
Інструкція № _______
з охорони праці для учнів під час проведення занять з баскетболу
1. Загальні положення
інструкції з охорони праці на заняттях з баскетболу
1.1. Інструкція
з охорони праці під час проведення занять з баскетболу розроблена у
відповідності до Закону України "Про охорону праці" (Постанова ВР
України від 14.10.1992 № 2694-XII) в редакції від 20.01.2018р, на основі
«Положення про розробку інструкцій з охорони праці», затвердженого Наказом
Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики
України від 29 січня 1998 року № 9 в редакції від 30 березня 2017 року, з
урахуванням Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки
знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці
України від 26.01.2005 № 15 в редакції від 30 січня 2017 року № 140.
1.2. Інструкція з охорони праці для учнів на занятті з баскетболу встановлює
вимоги безпеки життєдіяльності для учнів 1-11 класів під час проведення уроків
з баскетболу у спортивній залі та на майданчику, а також виховних заходів та
позашкільних занять з предмету фізична культура.
1.3. Дана інструкція з охорони праці розроблена для учнів школи, які
перебувають на уроках фізичної культури і займаються баскетболом.
1.4. Уроки з баскетболу включають в себе
наступні розділи:
а) Технічна підготовка.
б) Тактична підготовка.
в) Спеціальна силова підготовка:
·
розвиток стрибучості;
·
розвиток швидкості;
·
розвиток реакції.
1.5. До уроків з баскетболу допускаються
учні основної медичної групи, які вивчили цю інструкцію на уроках фізичної
культури в школі. Заняття проводяться на стадіоні і в спортивному залі.
1.6. Учні займаються на уроці в спортивній формі і взутті встановленого зразка
з урахуванням всіх санітарно-гігієнічних вимог і норм.
1.7. Учні, які не допущені до занять через відсутність належної спортивної
форми, хвороби, погане самопочуття і ін., присутні на уроці.
1.8. Урок починається і закінчується за дзвінком відповідно до розкладу.
2. Вимоги безпеки перед
початком заняття баскетболом
2.1. На
перерві учні переодягаються в роздягальнях в належну спортивну форму. У
роздягальнях дотримується чистота і порядок. Кожен клас складає свої речі
окремо від іншого.
2.2. Урок починається за дзвінком з побудови.
2.3. Перед вивченням нової теми учні проходять інструктаж з охорони праці, про
що робиться запис у відповідному журналі реєстрації проведення інструктажу з
питань охорони праці.
2.4. Учні повинні одягнути спеціальний одяг та взуття з не слизькою підошвою.
2.5. До початку занять:
·
перевіряється відсутність на полі
сторонніх предметів, ям, луж тощо;
·
проводиться фізична розминка;
·
учні отримують інструктаж з техніки
безпеки;
·
учні, які носять окуляри повинні
закріпити їх на резинці;
·
не дозволяється приймати участь у грі з
довгими нігтями та при наявності біжутерії.
3. Вимоги безпеки на
уроці фізкультури під час занять баскетболом
3.1. На уроках з баскетболу учні виконують програмні вправи і
здають навчальні нормативи, згідно з якими отримують поточні, підсумкові і четвертні
оцінки.
3.2. На заняттях з баскетболу учні виконують
наступні вимоги:
а) Технічна підготовка - індивідуальні та
групові вправи виконуються після команди вчителя:
·
при сигналі про припинення виконання
вправи все учні зобов'язані взяти м'ячі в руки і вислухати методичні вказівки
вчителя фізичної культури;
·
виконувати тільки ту вправу, яке було
дано вчителем;
·
забороняється учням бити м'яч ногами.
б) Тактична підготовка:
·
при навчальної двосторонній грі суворо
виконувати правила розстановки і переходу;
·
виконувати подачу тільки після свистка
вчителя фізкультури.
в) Спеціальна силова підготовка:
·
обов'язково виконувати загальну і
спеціальну розминку;
·
при виконанні спеціальних силових вправ
дотримуватися необхідну дистанцію і інтервал;
·
при виконанні стрибків, приземлятися на
обидві ноги на всю стопу.
3.3. При
поганому самопочутті треба зупинитися та не приймати подальшої участі у грі.
Обов’язково звернутися до вчителя, у разі потреби – до медичної сестри.
3.4. На занятті з баскетболу учні повинні пам'ятати, що:
3.4.1. Забороняється без дозволу вчителя брати інвентар і виконувати фізичні
вправи; без спостереження вчителя перебувати в спортивному залі і виконувати
кидки в кільце.
3.4.2. Категорично забороняється висіти на дужці кільця, залазити на
баскетбольний щит.
3.5. Учні повинні пам'ятати загальні правила
щодо попередження травматизму на занятті з баскетболу:
3.5.1. Під час ведення м'яча:
·
не бити по м'ячу кулаком або долонею;
·
дивитися не тільки на м'яч, а бачити
ігрове поле, партнерів, суперників;
·
вміти вибирати оптимальну швидкість;
·
уникати зіткнень;
·
передбачати переміщення суперника;
·
вміти вчасно знизити швидкість або
зупинитися;
·
вміти змінювати напрямок;
·
вміти виконувати передачі.
3.5.2. При передачах м'яча:
·
не виставляти пальці вперед, назустріч
передачі;
·
не передавати м'яч різко зблизька;
·
передавати м'яч точно, з оптимальною
швидкістю;
·
не передавати м'яч, якщо його не бачить
партнер;
·
не передавати м'яч через руки;
·
не передавати м'яч в ноги, живіт,
коліна;
·
не тягнутися до м'яча, якщо він не
долітає, а виконати переміщення.
3.5.3. При кидках м'яча в корзину:
·
не бити по руках;
·
не штовхати в спину;
·
не кидати через руки;
·
не стояти під кошиком;
·
бачити відскік м'яча;
·
не наступати на ноги;
·
не розводити лікті;
·
не відбирати м'яч зі спини.
3.5.4. Під час гри:
·
не штовхати в спину і ліктями;
·
не віднімати м'яч удвох;
·
не блокувати;
·
не ставити стегно;
·
не ставити підніжок;
·
не вибивати м'яч зверху під час ведення
його суперником;
·
не бити по руках;
·
не виривати м'яч ззаду, через стегно,
однією рукою;
·
не ставити підніжок;
·
не чіпляти суперника за руки;
·
необхідно суворо дотримуватися правил
гри в баскетбол, дисципліну, зупиняти товариша, який її порушує, шанобливо
ставитися до команди суперника.
3.6. На уроках з баскетболу учні
опановують методами самоконтролю. При поганому самопочутті на уроці фізкультури
учень повинен припинити заняття, повідомити вчителя і звернутися до медпункту
школи.
4. Вимоги техніки
безпеки після закінчення заняття баскетболом
4.1. За командою вчителя фізкультури
учні організовано будуються в шеренгу.
4.2. Після підведення підсумків, повідомлення оцінок, домашнього завдання, учні
ладом залишають спортивний майданчик і розходяться по роздягальнях, уникаючи
зіткнень.
5. Вимоги безпеки в
аварійних ситуаціях на заняттях баскетболом
5.1. В процесі роботи попереджати виникнення
аварійних ситуацій:
·
не курити в спортивних приміщеннях,
роздягальнях, тренажерній кімнаті, хореографічній кімнаті;
·
не приносить отруйні речовини і не
розпорошувати їх в роздягальнях, спортивних приміщеннях, на території школи;
·
не приносить вибухонебезпечні речовини;
·
не йти самовільно з уроку;
·
не залишатися у роздягальнях на час
уроку;
·
в разі аварійної ситуації слідувати
вказівкам вчителя фізичної культури.
5.2. При отримання травми потерпілому
необхідно надати першу (долікарську) медичну допомогу, в разі необхідності
необхідно викликати швидку допомогу за телефоном 03 або 103.
6. Завершальні
положення інструкції
6.1.
Перевірка і перегляд інструкції з охорони праці на заняттях баскетболом повинна
здійснюватися не рідше одного разу на 5 років.
6.2. Дана інструкція повинна бути достроково
переглянута в наступних випадках:
·
при перегляді міжгалузевих і галузевих
правил і типових інструкцій з охорони праці та техніки безпеки;
·
при черговому впровадженні нової техніки
і (або) нових технологій;
·
за результатами аналізу матеріалів
розслідування аварій та нещасних випадків на робочому місці, а також
професійних захворювань;
·
на вимогу Державної служби України з
питань праці або Держнаглядохоронпраці України.
6.3. Якщо протягом 5 років з дня
затвердження (введення в дію) даної інструкції з техніки безпеки на заняттях з
баскетболу умови праці не змінюються, то її дія автоматично продовжується на
наступні 5 років.
6.4. Відповідальність за своєчасне внесення змін і доповнень, а також перегляд
даної інструкції покладається на відповідального за охорону праці співробітника
загальноосвітнього навчального закладу.
Інструкція
з охорони праці
для учнів під час проведення занять з легкої атлетики
1. Загальні положення
інструкції з охорони праці на заняттях з легкої атлетики
1.1. Інструкція з охорони праці
під час проведення занять з легкої атлетики розроблена у відповідності до
Закону України "Про охорону праці" (Постанова ВР України від
14.10.1992 № 2694-XII) в редакції від 20.01.2018р, на основі «Положення про
розробку інструкцій з охорони праці», затвердженого Наказом Комітету по нагляду
за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 29
січня 1998 року № 9 в редакції від 30 березня 2017 року, з урахуванням Типового
положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони
праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15
в редакції від 30 січня 2017 року № 140.
1.2. Інструкція з охорони праці для учнів на занятті з легкої атлетики
встановлює вимоги безпеки життєдіяльності для учнів 1-11 класів під час
проведення уроків з легкої атлетики, а також виховних заходів та позашкільних
занять з включенням занять з легкої атлетики.
1.3. Дана інструкція з охорони праці розроблена для учнів загальноосвітньої
школи, які займаються на уроках фізичної культури легкою атлетикою.
1.4. До уроків легкої атлетики допускаються учні основної медичної групи.
Заняття проводяться на корті і спортивних майданчиках.
1.5. Відкриті спортивні майданчики повинні бути розміщені в спортивній зоні на
відстані не менше, як 10 м від навчальних корпусів.
1.6. Спортивна зона пришкільної ділянки повинна мати огорожу по периметру
заввишки 0,5-0,8 м. Дозволяється як огорожу використовувати кущі з неотруйними,
неколючими і не запиленими плодами.
1.7. Майданчики для ігор повинні бути стандартних розмірів, рівними, очищеними
від каміння та інших сторонніх предметів.
1.8. Майданчики не можна огороджувати канавами, влаштовувати дерев'яні або
цегляні бровки. Не менше ніж на 2 М від майданчика не повинно бути дерев,
стовпів, парканів та інших предметів, що можуть спричинити травму.
1.9. Бігові доріжки повинні бути спеціально обладнаними, не мати бугрів, ям,
слизького ґрунту. Доріжка повинна продовжуватися не менше 15 м за фінішну
позначку.
1.10. Ями для стрибків повинні бути заповнені піском, розпушеним на глибину
20-40 см. Пісок повинен бути чистим, поверхня — розрівняною.
1.11. Місця, призначені для метання спортивних снарядів, розміщуються на такій
місцевості, яка добре проглядається й знаходиться на значній відстані від
громадських місць (тротуарів, доріг, майданчиків для дітей).
1.12. Під час сильного вітру, низької температури і підвищеної вологості треба
збільшувати час, відведений на розминку перед виконанням легкоатлетичних вправ.
1.13. Уроки легкої атлетики включають в себе наступні
розділи:
·
біг на короткі дистанції;
·
біг на середні дистанції;
·
біг на довгі дистанції;
·
метання на дальність (м'яч, гранати);
·
естафетний біг.
1.14. Учні займаються на уроці в
спортивній формі і взутті встановленого зразка з урахуванням всіх
санітарно-гігієнічних вимог і норм.
1.15. Учні, які не допущені до занять через відсутність належної спортивної
форми, хвороби, погане самопочуття і ін., присутні на уроці.
1.16. Урок починається і закінчується за дзвінком відповідно до розкладу
занять.
1.17. Взуття учнів має бути на підошві, що виключає ковзання, щільно облягає
ногу і не заважає кровообігу.
1.18. Під час проведення занять з метання не дозволяється перебувати в зоні
кидка, перетинати цю зону.
1.19. Перебуваючи поблизу зони метання, не можна повертатися спиною до напрямку
польоту об'єкта метання.
1.20. Забороняється виконувати довільні кидання, залишати без нагляду
спортивний інвентар для поштовхів і метання, зокрема інвентар, який не
використовується в цей момент на уроці.
1.21. Зберігати і переносити спортивний інвентар для метання треба в спеціальних
укладках.
1.22. Гімнастичні мати повинні впритул укладатися навколо гімнастичного приладу
(снаряда) так, щоб вони перекривали площу зіскоку або передбачуваного зриву й
падіння.
1.23. Місток гімнастичний повинен бути підбитий гумою, щоб запобігти ковзання
під час відштовхування.
1.24. М'ячі набивні використовують за номерами відповідно до віку й фізичної
підготовки учнів.
1.25. Розміщувати обладнання треба так, щоб навколо кожного гімнастичного
приладу (снаряду) була безпечна зона.
1.26. Необхідно регулярно очищати робочу поверхню перекладини, брусів,
слідкувати за тим, щоб вона була гладенькою і без іржі.
2. Вимоги безпеки перед
початком заняття легкою атлетикою на уроці фізкультури
2.1. Перед початком занять
спортивний зал повинен бути ретельно провітрений. Припливно-витяжні системи
повинні знаходитись у робочому стані. Повинно бути забезпечено достатнє
природне та штучне освітлення
2.2. Перевірити надійність кріплення гімнастичних приладів. Пояснити учням, де
можуть бути зриви і що потрібно зробити при невдалому виконанні вправи.
2.3. Пояснити й показати техніку виконання вправ, правильність вибору місця для
страхування.
2.4. Враховувати індивідуальні особливості учнів при індивідуальному чи
груповому страхуванні.
2.5. На перерві учні переодягаються в роздягальнях в належну спортивну форму. У
роздягальнях дотримується чистота і порядок. Кожен клас складає свої речі
окремо від іншого.
2.6. Урок починається за дзвінком з шикування.
2.7. Перед вивченням нової теми учні проходять інструктаж з охорони праці, про
що робиться запис у відповідному журналі реєстрації проведення інструктажу з
питань охорони праці.
3. Вимоги охорони праці
під час занять учнів легкою атлетикою
3.1. На уроках легкої атлетики учні
виконують програмні вправи і здають навчальні нормативи, згідно з якими
отримують поточні, підсумкові і четвертні оцінки.
3.2. У підготовчій частині уроку учні отримують відомості щодо безпечної
організації занять, про прийоми і методи безпечного виконання вправ, спортивних
завдань.
3.3. На уроках легкої атлетики учні виконують наступні
вимоги:
3.3.1. Біг на короткі дистанції:
·
при груповому старті бігти тільки по своїй доріжці;
·
виключити різку зупинку при фініші.
3.3.2. Біг
на середні дистанції:
·
при груповому старті бігти перші 200 м тільки по
своїй доріжці;
·
не зупинятися відразу після пробігу дистанції, 100
м пройти кроком.
3.3.3. Біг
на довгі дистанції:
·
при груповому старті перші 200 м бігти тільки по
своїй доріжці;
·
не зупинятися відразу після пробігу дистанції, 100
м пройти кроком, виконуючи вправи на відновлення дихання.
3.3.4. Метання
м'яча (м'ячі, гранати) на дальність:
·
дистанція між снарядом і основною групою повинна
бути не менше 3 м;
·
основній групі учнів перебувати позаду або ліворуч
від учня, що виконує метання;
·
не подавайте снаряд кидком;
·
не ловіть снаряд стоячи зімкнув ноги разом;
·
перед метанням в мокру погоду витирайте снаряди
насухо;
·
не метайте снаряд вологими долонями;
·
не переходьте на місця, на яких йдуть заняття з
метання, бігу.
3.4. Вибирати правильні способи й
прийоми страхування та допомоги, враховуючи характер вправ, рівень фізичної і
технічної підготовленості учня.
3.5. Під час занять у гімнастичному залі використовувати магнезію або каніфоль,
які зберігаються в спеціальних укладках або ящиках, що виключають розпилювання.
3.6. При виконанні вправ потоком (одна за другою), витримувати достатні
інтервали.
3.7. Виконуючи стрибки й зіскоки з приладів (снарядів), приземлятись м'яко, на
носки, пружинясто присідаючи.
3.8. Не виконувати без страхування складні елементи й вправи.
3.9. Пам'ятайте, що під час виконання вправ на гімнастичних приладах (снарядах)
безпека багато в чому залежить від їхньої справності.
3.10. Під час занять на паралельних брусах ширину жердин встановлювати залежно
від індивідуальних даних учня. Ширина жердин повинна приблизно дорівнювати
довжині передпліччя.
3.11. Змінюючи висоту брусів, послабивши гвинти, піднімати одночасно обидва
кінці кожної жердини; висовувати ніжки в стрибкових приладах (снарядах) по
черзі з кожного боку, нахиливши прилад (снаряд). 3.12.Підіймаючи або опускаючи
жердини брусів, триматись за жердину, а не за її металеву опору. Щоразу перед
виконанням вправи перевіряти, чи закріплені стопорні гвинти.
3.13. На уроках легкої атлетики учні опановують методами самоконтролю. При
поганому самопочутті на уроці фізкультури учень повинен припинити заняття,
повідомити вчителя і звернутися в медпункт школи.
4. Вимоги техніки
безпеки після закінчення заняття легкою атлетикою
4.1. За командою вчителя фізкультури
учні організовано шикуються в шеренгу.
4.2. Вчителю необхідно перевірити самопочуття учнів. Прибрати спортивні прилади
(снаряди).
4.3. Після підведення підсумків, оголошення оцінок, домашнього завдання, учні
ладом залишають спортивний майданчик і розходяться по роздягальнях, уникаючи
зіткнень.
4.4. Вивести дітей організовано з спортивного залу, провітрити приміщення.
Після занять ретельно вимити руки з милом. Якщо з'явилась біль у руках,
почервоніння шкіри або натерті місця (водяні пухирі) на долонях, звернутися за
порадою й допомогою до вчителя, лікаря, медичної сестри.
5. Вимоги безпеки в
аварійних ситуаціях на заняттях з легкої атлетики
5.1. В
процесі роботи попереджати виникнення аварійних ситуацій:
·
не курити в спортивних приміщеннях, роздягальнях,
тренажерній кімнаті, хореографічній кімнаті
·
не приносить отруйні речовини і не розпорошувати їх
в роздягальнях, спортивних приміщеннях, на території школи;
·
не приносить вибухонебезпечні речовини;
·
не йти самовільно з уроку;
·
не залишатися роздягальнях на час уроку;
·
в разі аварійної ситуації, слідувати вказівкам вчителя
фізичної культури.
5.2. При отриманні травми,
погіршенні самопочуття негайно повідомити вчителя.
5.3. Надати потерпілому першу медичну допомогу, повідомити шкільного лікаря
(медсестру), а в разі необхідності викликати швидку медичну допомогу по телефону
103. У випадку пожежі — викликати пожежну службу по телефону 101.
6. Завершальні положення
інструкції
6.1. Перевірка і перегляд інструкції
з охорони праці на заняттях з легкої атлетики повинна здійснюватися не рідше
одного разу на 5 років.
6.2. Дана інструкція повинна бути достроково
переглянута в наступних випадках:
·
при перегляді міжгалузевих і галузевих правил і
типових інструкцій з охорони праці та техніки безпеки;
·
при черговому впровадженні нової техніки і (або)
нових технологій;
·
за результатами аналізу матеріалів розслідування
аварій та нещасних випадків на робочому місці, а також професійних захворювань;
·
у разі вимоги Державної служби України з питань
праці та її територіальних органів.
6.3. Якщо протягом 5 років з дня
затвердження (введення в дію) даної інструкції з техніки безпеки на заняттях з
легкої атлетики умови праці не змінюються, то її дія автоматично продовжується
на наступні 5 років.
6.4. Відповідальність за своєчасне внесення змін і доповнень, а також перегляд
даної інструкції з охорони праці під час проведення занять з легкої атлетики
покладається на відповідального за охорону праці співробітника
загальноосвітнього навчального закладу.
1. Проходь по тротуару тільки з правого боку. Якщо немає тротуару, йди по лівому краю дороги, назустріч руху транспорту.
2. Дорогу переходь у тому місці, де вказана пішохідна доріжка або встановлено світлофор. Дорогу переходь на зелене світло.
3. Коли переходиш дорогу, дивись спочатку ліворуч, потім на право.
4. Якщо немає світлофора, переходь дорогу на перехресті. Перетинати вулицю треба прямо, а не навскоси.
5. На проїжджій частині ігри суворо заборонені.
1. Якщо на вулиці хтось іде і біжить за тобою, а додому далеко, біжи найближчим людне місце: до магазину, автобусної зупинки.
2. Якщо незнайомі дорослі намагаються відвести тебе силою, чини опір, кричи, гукай на допомогу: "Допоможіть! Мене веде незнайома людина!"
3. Не погоджуються ні на які пропозиції незнайомих дорослих.
4. Нікуди не підеш ти з незнайомими дорослими і не сідай з ними в машину.
5. Ніколи не хвалився тим, що у твоїх дорослих багато грошей.
6. Не проси додому незнайомих хлопців, якщо вдома немає нікого з дорослих.
7. Не грай з настанням темряви.
6. У туалет йди тільки з дозволу вчителя, вихователя.
8. Не грай поблизу будинків, з дахів яких звисає сніг і лід.
- Якщо
біля школи можливий рух транспортних засобів, відразу зверніть на це увагу
дитини і разом подивіться, чи не наближається до вас автомобіль, мотоцикл,
велосипед тощо.
- Якщо
біля школи стоять транспортні засоби або ростуть дерева, що закривають
огляд, призупиніть свій рух і озирніться: чи немає за перешкодою
небезпеки.
- При
пересуванні групи дітей навчайте їх іти в парі, виконуючи всі вказівки
дорослих, які супроводжують групу.
- Зупиніться
або сповільніть рух, огляньте проїжджу частину.
- Залучайте
дитину до спостереження за обстановкою на дорозі.
- Коментуйте
свої рухи: поворот голови для огляду вулиці, зупинку для огляду дороги
тощо.
- Вчіть
дитину розрізняти транспортні засоби, що наближаються.
- Не
стійте з дитиною край тротуару, адже при проїзді транспортний засіб може
зачепити.
- Зверніть
увагу дитини на транспортний засіб, що готується до повороту, розкажіть
про сигнали покажчиків повороту в автомобіля та в рухах мотоцикліста й
велосипедиста.
- Неодноразово
показуйте дитині, як транспортний засіб зупиняється біля переходу, як він
рухається за інерцією.
- Виходьте
з транспорту попереду дитини, адже маленька дитина може впасти або
вибігти з-за нерухомого транспорту на проїжджу частину.
- Підходьте
для посадки до дверей транспортного засобу лише після повної його зупинки.
Дитина, як і доросла людина, може оступитися і потрапити під колеса.
- Не
сідайте в громадський транспорт (тролейбус, автобус) в останній момент при
його відправленні - може притиснути дверима. Особливу небезпеку становлять
передні двері, тому що можна потрапити під колеса транспортного засобу.
- Навчіть
дитину бути уважною в зоні зупинки – це небезпечне місце: автобус, що
стоїть, скорочує огляд дороги в цій зоні, крім того, пішоходи тут часто
поспішають і можуть випадково виштовхнути дитину на проїжджу частину.
- При
очікуванні громадського транспорту стійте разом з дітьми тільки на
посадкових майданчиках, а при їх відсутності – на тротуарі або узбіччі.
- Привчайте
дітей міцно триматися за поручні, щоб при гальмуванні дитина не отримала
травму від удару.
- Поясніть
дитині, що входити в будь-який вид транспорту і виходити з нього можна
тільки тоді, коли він стоїть.
2. Якщо ви зайняли вільне сидяче місце, не робіть вигляду, наче вас відволікає пейзаж за вікном, газета чи книга, ніби тому ви не помічаєте біля себе похилого віку жінку. Це стосується як хлопців, так і дівчат.
3. Якщо при вході в будь-який громадський транспорт хлопець пропускає дівчину вперед, то при виході він виходить першим і зупиняється, готовий допомогти їй, а якщо потрібно - подає руку. Так хлопець робить по відношенню до жінок усіх вікових категорій, а також по відношенню до літніх (хворих) чоловіків і дідусів.
- їсти, особливо морозиво, бо можна випадково забруднити кого-небудь чи себе самого;
- розгортати широко газету, заважаючи пасажирам;
- читати що-небудь через чуже плече;
- викидати сміття через вікно;
- займатись зачіскою і взагалі будь-яким туалетом;
- їздити в брудному одязі тощо.
Було б непогано, якби ви під час поїздки не забували, що навколо стоять і сидять пасажири, які мимоволі слухають , про що ви розповідаєте приятелю. Тому це не місце для душевних розмов. Тримайте свої секрети при собі, розкажете їх в іншому місці. Не говоріть про когось, називаючи ім'я та прізвище. І ні в якому разі не говоріть голосно.