Опис досвіду роботи


 Здоров’я - не все, але без здоров’я – нічого.
                                                    Сократ

«Розвиток рухових якостей учнів на уроках фізичної культури у процесі використання легкоатлетичних вправ».

Актуальність обраної проблеми
За останні роки питання фізичного виховання все більше привертають увагу педагогічної, медичної та батьківської громадськості. І це не випадково. Відомо, яке велике значення має добре організоване фізичне виховання для зміцнення здоров'я дітей, гармонійного розвитку, підвищення працездатності їх організму і розширення функціональних можливостей.
Спрямованість роботи з виховання рухових якостей у дітей шкільного віку визначена державною програмою з фізичної культури для здобувачів освіти закладу загальної середньої освіти, яка в кожному розділі, присвяченому формуванню і вдосконаленню рухових умінь і навичок, передбачає матеріал для виховання фізичних якостей. Цим підкреслюється не тільки значимість загальної фізичної підготовки учнів, а й необхідність спеціального виховання фізичних якостей стосовно до тих умінь і навичок, які підлягають засвоєнню на уроці.
Фізична підготовка - це педагогічний процес, що поєднує систему організованих або самостійних занять фізичними вправами з метою формування рухових умінь, навичок і виховання фізичних якостей, необхідних для повноцінного здійснення людиною життєво важливих функцій. Виховання фізичних якостей займає важливе місце у фізичній підготовці школяра.
За останнє десятиріччя чітко спостерігаються такі фактори, які впливають на стан здоров'я учнів, а саме: зростання навчального навантаження, вільний час діти все більше проводять за переглядом фільмів, за комп'ютерними іграми. Усе це призводить до гіподинамії, порушення постави, зору.
Завдання ж школи - зберегти, зміцнити здоров'я учнів, сформувати в них відповідальне ставлення до власного здоров'я.
 Здоров'язберігаючі технології не є чимось невідомим, таємним, чудодійним. Грамотно складений розклад уроків, використання вчителями на уроках та на перервах прийомів рухової активності, зв'язок навчального матеріалу з життям, озброєння учнів валеологічними та екологічними знаннями - це повсякденна діяльність школи.
Отже, актуальність цієї проблеми, її недостатнє висвітлення в педагогічній теорії, вимоги шкільної практики щодо розвитку фізичних якостей учнів  зумовили вибір науково-методичної проблеми  «Розвиток рухових якостей учнів на уроках фізичної культури у процесі використання легкоатлетичних вправ». Актуальність досвіду полягає в необхідності створення системного та цілеспрямованого підходу до розвитку фізично здорової особистості.
Тому головним нашим завданням на сучасному етапі є збереження і зміцнення здоров’я дітей, формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у вчителів, учнів та їхніх батьків.
Основну мету власної педагогічної практики вбачаємо в активному впровадженні технологій здоров’язберігаючої педагогіки та розвитку рухових якостей.
Інноваційна значущість
В умовах модернізації змісту національної освіти в Україні, пошуку нових освітніх парадигм, орієнтованих на розвиток всебічно освіченої, здорової особистості, особливого значення набуває реалізація в педагогічній практиці сучасної школи саме здоров’язберігаючої технології. Таким чином, розвиток рухових якостей учнів на уроках фізичної культури збільшує результативний компонент освіти.
Провідною ідеєю досвіду є вироблення певної сукупності технологій щодо формування в учнів компетентного ставлення до власного здоров'я шляхом розвитку рухових якостей учнів, що неможливе без реалізації всіх складових здоров'я.
Новизна нашого досвіду полягає в тому, що у власній педагогічній діяльності застосовуємо всі форми і методи роботи зорієнтовані на формування в учнів стійкої позиції, що передбачає визначення цінності здоров'я, почуття відповідальності за збереження й зміцнення власного здоров'я, поглиблення знань, умінь та навичок, пов'язаних із здоровим способом життя.
Тому в нашій роботі вагомим стало вирішення таких питань:
-       Як формувати компетентно здорову особистість на уроках фізичної культури?
-       Як розвивати рухові якості учнів на уроках фізичної культури?
-       Які педагогічні технології доцільно обрати для вирішення поставлених завдань?
-       Як зробити кожен урок фізичної культури цікавим та ефективним?
-       Як досягти плідної співпраці учителя та учня?

Науково-теоретична основа досвіду
Проблема розвитку рухових якостей учнів важлива і актуальна як для теорії так і для практики в сучасних закладах освіти.
Особливості формуванням рухових якостей учнів описані в наукових дослідженнях В.М. Зациорського, Є.М. Вавилової,  Є.С. Вильчковского.  
Побудова опти­мальних моделей показників фізичної підготовленості учнів висвітлені в роботах О. Андрєєва, Т. Суворова, С. Приймак, які підтверджують, що на індивідуальні особливості розвитку організму дітей впли­вають: генетика, ефективність педагогічних впливів, умови життя, стан здоров’я тощо.
Аналіз літератури показав, що розглядом означеної проблеми займалися автори: В.Г. Ареф’єв, Є.Я. Бондаревський, А.Ф. Борисенко, Г.Б. Венгерський, В.В. Дмітрієв, Т.Ю. Круцевич., О.А.Томенко однак проблема розвитку фізичних якостей дітей потребує подальшого вдосконалення.

Сутність досвіду
Практика власної педагогічної діяльності показує, що багато учнів не можуть виконати контрольні тести, домогтися високих результатів у бігу, стрибках, метанні, спортивних іграх не тому, що їм заважає погана техніка рухів, а головним чином через недостатній розвиток рухових якостей: сили, швидкості, витривалості, спритності, гнучкості. Рівень загальної фізичної підготовленості школярів визначається тим, якою мірою в них розвинені основні рухові якості. Тому, на нашу думку, вчитель фізичної культури повинен не тільки навчати учнів руховим діям, а й цілеспрямовано, систематично удосконалювати їх.
Урок фізичної культури - основна форма фізичного виховання, що охоплює всіх школярів. Тому ми вбачаємо завдання вчителя фізичної культури в створенні умов для розкриття потенційних можливостей учнів. Тому наша мета на уроці - вирішувати не тільки підвищення моторної щільності заняття, а й формувати загальні уявлення про фізичну культуру, її значення в житті людини, збереження та зміцнення здоров'я, фізичного розвитку, формування ціннісних орієнтацій щодо використання фізичних вправ як одного з головних чинників здорового способу життя, формування практичних навичок для самостійних занять фізичними вправами та проведення активного відпочинку.
З цією метою на уроках фізичної культури використовуємо ряд спеціальних вправ для розвитку сили, швидкості, витривалості, спритності та гнучкості.
Готуючись до уроку, дотримуємося таких вимог до сучасного уроку:
-         озброювати учнів свідомими, глибокими, міцними знаннями;
-         підвищувати виховний ефект навчання на уроці, формувати в учнів у процесі навчання риси особистості;
-         здійснювати всебічний розвиток учнів, розвивати їхні загальні та індивідуальні особливості;
-         формувати в учнів самостійність, творчу активність, ініціативу як стійкі особливості особистості, вміння творчо вирішувати завдання, які трапляються в житті;
-         вироблення вміння самостійно вчитися, отримувати та поглиблювати чи поповнювати знання, оволодівати навичками та вміннями і творчо застосовувати їх на практиці;
-         формувати в учнів позитивні мотиви навчальної діяльності, пізнавальний інтерес, бажання вчитися, потребу в розширенні й отриманні знань, позитивне ставлення до навчання.
Для нас основними   напрямками діяльності є:  
- внесення змін до викладання предмету «Фізична культура;
- упровадження технології формування навиків фізичного самовдосконалення учнів 5-9 класів;
- розробка методів спостереження за фізичним станом, які б враховували розвиток м’язової, серцево – судинної та дихальної систем;
Особливу увагу приділяємо виховній складовій уроку: формуванню ціннісного відношення до здоров’я; свідомої потреби в збільшенні фізкультурно – оздоровчої активності.
На кожному уроці прагнемо формувати здорову особистість, знайомити з різними видами спорту, формувати комунікативні навички та вміння співпрацювати.
Відповідно до обраних напрямків та завдань при підготовці до уроку обов’язково враховуємо наступні принципи:
-       чіткий розподіл (диференціація) школярів за певними ознаками (стан здоров'я, фізичний розвиток, рухова підготовленість) на групи та виділення індивідуальних особливостей кожного учня;
-       визначення для кожної групи та для окремих учнів найбільш ефективних засобів фізичної підготовки;
-       дозування фізичного навантаження з урахуванням рівня підготовки кожного учня;
-       використання доцільних форм та методів навчання.
Реалізацію фізичної складової розвитку рухових якостей учнів здійснюємо через:
-       ранкову гімнастику, фізкультхвилинки, рухливі ігри, фізкультпаузи (оздоровчу рухливу діяльність);
-       використання вправ щодо профілактики сколіозу, запобіганню гіподинамії;
-       виконання дихальних вправ;
-       профілактику захворювань.
Організовуючи роботу щодо розвитку рухових якостей учнів освітній процес спрямовуємо на:
- активну позицію до уроків фізичної культури;
- розширення орієнтації у фізкультурно-спортивній діяльності;
- творче перетворення себе і своєї рухової активності;
- самоуправління і саморегуляцію поведінки.
Процес навчання намагаємося будувати шляхом діалогу учня і вчителя. У роботі враховуємо особливості кожного класу, учня.
Кожний урок становить єдиний процес, в якому виконання усіх завдань здійснюється у взаємному зв’язку. В той же час, загальні закономірності побудови уроку допомагають ефективніше підготуватися до нього.
Для проведення уроків фізичної культури в школі маємо просторий спортивний зал, спортивний майданчик для гри у футбол, волейбол, баскетбол, гімнастичне містечко зі смугою перешкод на шкільному стадіоні, футбольне поле.
Уроки розпочинаємо з шикування класу, рапорту чергового, привітання, ознайомлення із завданням на урок, вимірювання частоти серцевих скорочень та виконання організовуючих вправ.
У підготовчій частині використовуємо загальнорозвивальні   вправи в русі та на місці, з предметами (гімнастичні палиці, скакалки, м’ячі, обручі), а також спеціальні підготовчі вправи. Загальнорозвивальні вправи проводить черговий учень, що дає можливість спостерігати, як учні володіють основними термінами.
На уроках вирішуємо три основні напрями: оздоровчий, тренувальний, освітній. Переконані, що основною умовою успішного навчання є здатність тримати дисципліну на уроці, яка залежить від рівня  насиченості уроку, від уміння вчителя задавати мотивацію і стимулювати учнівські успіхи, від уміння тримати педагогічну дисципліну, використовувати на практиці активні методи навчання.
У практиці роботи з фізичної культури застосовуємо словесні, наочні, практичні методи навчання, серед яких найдоступнішим є показ виконання вправ.
Залежно від того, які завдання ставляться на уроці, практикуємо такі типи уроків: вступні, вивчення нового матеріалу, повторення; комбіновані, контрольні, підсумкові.
На уроках використовуємо такі елементи новітніх педагогічних технологій: групові, ігрові (змагання); індивідуальне навчання; колективний спосіб навчання; технологія формування творчої особистості. У своїй роботі практикуємо нестандартні уроки: урок-змагання, урок-спортивна вікторина із застосуванням теоретичних і практичних знань, уроки-конкурси.
Особливу увагу звертаємо на стан дітей під час виконання фізичних вправ, слідкуємо за об’єктивними та суб’єктивними ознаками організму на навантаження. На нашу думку, дана частина роботи є дуже важливою, враховуючи теперішнє соматичне здоровя школярів,  вченими встановлено, що за період навчання в школі кількість здорових учнів зменшується в 4 рази. Статистика свідчить, що 97% випускників мають відхилення в стані здоров’я.
Ми постійно дбаємо про створення умов для розвитку рухових якостей учнів, їх фізичного вдосконалення не лише на уроках, а і в позаурочнийчас. З цією метою проводимо спортивні змагання, свята, матчеві зустрічі, веселі старти. Учні є активними учасниками  Днів здоров'я, Тижнів фізичної культури і спорту, що сприяє:       
-       зміцненню здоров'я, загартуванню, підвищенню працездатності учнів;
-       розвитку   і   корекції   фізичних   і   рухових   якостей   школярів;
-       формуванню звичок здорового способу життя;
-       вихованню потреби в систематичних заняттях фізичними вправами;
-       прагненню до фізичного самовдосконалення.

Результативність роботи
Розвиток рухових якостей учнів на уроках фізичної культури покликаний сформувати здорову, активну, цілеспрямовану, вольову особистість.
Саме такий   підхід до реалізації власного педагогічного досвіду дає перспективні результати. Учні закладу протягом останніх років є переможцями в районних змаганнях з волейболу серед учнів РДЮСШ «Золота осінь»,  легкоатлетичного кросу,  з  паркового волейболу серед учнів РДЮСШ, присвяченого Дню працівника фізичної культури і спорту, легкоатлетичного чотириборства в залік ХХV районних ігор школярів; в обласних змаганнях з легкоатлетичного чотириборства в залік ХХV ігор школярів.  Учениця Миронівського навчально-виховного комплексу: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад Мухоброд Валерія, за високі досягнення в легкій атлетиці в 2016 році була запрошена на навчання в Броварське вище училище фізичної культури, де й здобуває освіту.  Усі методи,  форми та прийоми роботи, що впроваджуються послідовно, систематично, неодмінно дають свої результати. На достатньому рівні з фізичної культури  навчається 40% учнів, на високому – 50%. Якісний показник знань учнів з фізичної культури складає 90%.
 Такий підхід дозволяє підвищити свідомість навчання, сприяє самореалізації і, в кінцевому результаті, забезпечує особистісний успіх учня та формує його життєву компетентність.

Висновки
Працюючи над обраною методичною проблемою ми переконалися, що лише за спільної тісної співпраці вчителів з учнями, вчителями-предметниками, батьками вчитель фізичної культури зможе формувати здорову, активну особистість. Традиційний «сидячий» ритм життя сьогоднішнього школяра характеризується зниженою фізичною активністю, тому формування установки на заняття фізичної культури є важливим аспектом виховання учнів.
Отже, заняття спортом та фізичною культурою з дітьми можуть бути дуже різноманітними, головне - їх послідовність, систематичність та правильна організація. При якісному підході до побудови уроку та відборі вправ, які сприяють розвитку рухових якостей учнів, школярі не тільки отримають задоволення від фізичних вправ, а також суттєво зміцнюють своє фізичне та психічне здоров'я.