Опис досвіду роботи


Опис досвіду роботи

 

  «Спорт — це здоров'я. Здоров'я — це сила.

Сила — це мужність. Мужність — це Україна!»

Ліна Костенко

 

«Розвиток ключових компетентностей здобувачів освіти для розвитку рухової активності на уроках фізичної культури та в позаурочний час».

 

Актуальність обраної проблеми

За останні роки питання фізичного виховання все більше привертають увагу педагогічної, медичної та батьківської громадськості. І це не випадково. Відомо, яке велике значення має добре організоване фізичне виховання для зміцнення здоров'я дітей, гармонійного розвитку, підвищення працездатності їх організму і розширення функціональних можливостей.

Спрямованість роботи з розвитку ключових компетентностей у дітей шкільного віку визначена державною програмою з фізичної культури для здобувачів освіти закладу загальної середньої освіти, яка в кожному розділі, присвяченому формуванню і вдосконаленню рухових умінь і навичок, передбачає матеріал для виховання фізичних якостей. Особливості формуванням ключових компетентностей здобувачів освіти  описані в Концепції «Нової української школи» та в Державному стандарті початкової освіти. Цим підкреслюється не тільки значимість загальної фізичної підготовки учнів, а й необхідність спеціального виховання та розвитку ключових компетентностей стосовно до тих умінь і навичок, які підлягають засвоєнню на уроці.

Фізична підготовка - це педагогічний процес, що поєднує систему організованих або самостійних занять фізичними вправами з метою формування рухових умінь, навичок і виховання фізичних якостей, необхідних для повноцінного здійснення людиною життєво важливих функцій. Виховання фізичних якостей займає важливе місце у фізичній підготовці школяра.

За останні часи чітко спостерігаються такі фактори, які впливають на стан здоров'я учнів, а саме: зростання навчального навантаження, дистанційне навчання, що не завжди забезпечує якісну освіту, постійні обстріли, повітряні тривоги та невизначеність щодо майбутнього, обмеження можливостей для активних ігор та спорту, тривале перебування в укриттях або перед екранами гаджетів.  Усе це призводить до гіподинамії, порушення постави, зору.

Завдання ж школи - зберегти, зміцнити здоров'я учнів, сформувати в них відповідальне ставлення до власного здоров'я.

 Компетентності не є чимось невідомим, таємним, чудодійним. Грамотно складений розклад уроків, використання вчителями на уроках та на перервах прийомів рухової активності, зв'язок навчального матеріалу з життям, озброєння учнів валеологічними та екологічними знаннями - це повсякденна діяльність школи.

Отже, актуальність цієї проблеми, її недостатнє висвітлення в педагогічній теорії, вимоги шкільної практики щодо розвитку ключових компетентностей здобувачів освіти зумовили вибір науково-методичної проблеми «Розвиток ключових компетентностей здобувачів освіти для розвитку рухової активності на уроках фізичної культури та в позаурочний час».

 Актуальність досвіду полягає в необхідності створення системного та цілеспрямованого підходу до розвитку фізично здорової особистості.

Тому головним нашим завданням на сучасному етапі є збереження і зміцнення здоров’я дітей, формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у вчителів, учнів та їхніх батьків.

Основну мету власної педагогічної практики вбачаємо в активному впровадженні ключових компетентностей та розвитку рухових якостей.

Інноваційна значущість

В умовах модернізації змісту національної освіти в Україні, пошуку нових освітніх парадигм, орієнтованих на розвиток всебічно освіченої, здорової особистості, особливого значення набуває реалізація в педагогічній практиці сучасної української школи саме ключових компетентностей. Таким чином, розвиток ключових компетентностей здобувачів освіти на уроках фізичної культури збільшує результативний компонент освіти.

Провідною ідеєю досвіду є вироблення певної сукупності технологій щодо формування в здобувачів освіти компетентного ставлення до власного здоров'я шляхом розвитку рухових якостей учнів, що неможливе без реалізації всіх складових здоров'я.

Новизна нашого досвіду полягає в тому, що у власній педагогічній діяльності застосовуємо всі форми і методи роботи зорієнтовані на формування в здобувачів освіти стійкої позиції, що передбачає визначення цінності здоров'я, почуття відповідальності за збереження й зміцнення власного здоров'я, поглиблення знань, умінь та навичок, пов'язаних із здоровим способом життя.

Тому в нашій роботі вагомим стало вирішення таких питань:

-       Як формувати компетентно здорову особистість на уроках фізичної культури?

-       Як розвивати рухові якості учнів на уроках фізичної культури?

-       Які педагогічні технології доцільно обрати для вирішення поставлених завдань?

-       Як зробити кожен урок фізичної культури цікавим та ефективним?

-       Як досягти плідної співпраці учителя та учня?

 

Науково-теоретична основа досвіду

Проблема розвитку ключових компетентностей здобувачів освіти  важлива і актуальна як для теорії так і для практики в сучасних закладах освіти.

Особливості формуванням ключових компетентностей здобувачів освіти  описані в Концепції «Нової української школи». Ця концепція є ключовим документом, що визначає напрямки розвитку освіти в Україні, включаючи фізичну культуру. Вона акцентує увагу на формуванні ключових компетентностей, необхідних для успішної самореалізації особистості. Багато педагогів-практиків розробляють методичні матеріали та проводять дослідження з питань розвитку ключових компетентностей на уроках фізичної культури. Існує велика кількість наукових публікацій та статей, присвячених проблемам розвитку рухової активності та формуванню ключових компетентностей у здобувачів освіти.

Побудова опти­мальних моделей показників фізичної підготовленості учнів висвітлені в роботах Лях В.І., Сергієнко Л.П., Петровський В.В., які підтверджують, що на індивідуальні особливості розвитку організму дітей впли­вають: генетика, ефективність педагогічних впливів, умови життя, стан здоров’я тощо.

Дослідження джерел показало, що розглядом означеної проблеми займалися автори: Круцевич Т.Ю., Шиян Б.М., Вільчковський Є.С., Худолій О.М., однак проблема розвитку ключових компетентностей дітей потребує подальшого вдосконалення. Таким чином, проблема розвитку ключових компетентностей дітей є багатогранною та потребує комплексного підходу. Подальші дослідження в цій галузі допоможуть створити ефективні методики та підходи, які дозволять кожній дитині розкрити свій потенціал та стати успішною в сучасному світі.

 

Сутність досвіду

Практика власної педагогічної діяльності показує, що багато здобувачів освіти не можуть виконати контрольні тести, домогтися високих результатів у бігу, стрибках, метанні, спортивних іграх не тому, що їм заважає погана техніка рухів, а головним чином через недостатній розвиток рухових якостей: сили, швидкості, витривалості, спритності, гнучкості. Рівень загальної фізичної підготовленості здобувачів освіти визначається тим, якою мірою в них розвинені основні рухові якості. Тому, на нашу думку, вчитель фізичного виховання повинен не тільки навчати учнів руховим діям, а й цілеспрямовано, систематично удосконалювати їх.

Урок фізичної культури - основна форма фізичного виховання, що охоплює всіх школярів. Тому ми вбачаємо завдання вчителя фізичного виховання в створенні умов для розкриття потенційних можливостей здобувачів освіти. Тому наша мета на уроці - вирішувати не тільки підвищення моторної щільності уроку, а й формувати загальні уявлення про фізичну культуру, її значення в житті людини, збереження та зміцнення здоров'я, фізичного розвитку, формування ціннісних орієнтацій щодо використання фізичних вправ як одного з головних чинників здорового способу життя, формування практичних навичок для самостійних занять фізичними вправами та проведення активного відпочинку.

З цією метою на уроках фізичної культури використовуємо ряд спеціальних вправ для розвитку сили, швидкості, витривалості, спритності та гнучкості.

Готуючись до уроку, дотримуємося таких вимог до сучасного уроку:

-         озброювати дітей свідомими, глибокими, міцними знаннями;

-         підвищувати виховний ефект навчання на уроці, формувати в здобувачів освіти у процесі навчання риси особистості;

-         здійснювати всебічний розвиток здобувачів освіти, розвивати їхні загальні та індивідуальні особливості;

-         формувати в дітей самостійність, творчу активність, ініціативу як стійкі особливості особистості, вміння творчо вирішувати завдання, які трапляються в житті;

-         вироблення вміння самостійно вчитися, отримувати та поглиблювати чи поповнювати знання, оволодівати навичками та вміннями і творчо застосовувати їх на практиці;

-         формувати в здобувачів освіти позитивні мотиви навчальної діяльності, пізнавальний інтерес, бажання вчитися, потребу в розширенні й отриманні знань, позитивне ставлення до навчання.

Для нас основними   напрямками діяльності є:  

- внесення змін до викладання предмету «Фізична культура;

- упровадження технології формування навиків фізичного самовдосконалення учнів 5-11 класів;

- розробка методів спостереження за фізичним станом, які б враховували розвиток м’язової, серцево – судинної та дихальної систем;

Особливу увагу приділяємо  виховній складовій уроку: формуванню ціннісного відношення до здоров’я; свідомої потреби в збільшенні фізкультурно – оздоровчої активності.

На кожному уроці прагнемо формувати здорову особистість, знайомити з різними видами спорту, формувати комунікативні навички та вміння співпрацювати.

Відповідно до обраних напрямків та завдань при підготовці до уроку обов’язково враховуємо наступні принципи:

-       принцип науковості;

-       принцип доступності та індивідуалізації;

-       принцип систематичності та послідовності;

-       принцип активності та свідомості;

-       принцип наочності;

-       принцип оздоровчої спрямованості;

-       принцип виховної спрямованості;

-       принцип безпеки.

Реалізацію фізичної складової  розвитку ключових компетентностей здобувачів освіти здійснюємо через:

-  уроки фізичної культури. Це основний канал для розвитку фізичних навичок, координації, сили та витривалості. Уроки включають різноманітні види діяльності: гімнастику, ігри, легку атлетику, спортивні ігри тощо;

-       ранкову гімнастику, фізкультхвилинки, рухливі ігри на перервах, фізкультпаузи, організація активного відпочинку на свіжому повітрі (оздоровчу рухливу діяльність);

-       використання вправ щодо профілактики сколіозу, запобіганню гіподинамії, плоскостопості;

-       виконання дихальних вправ, профілактику захворювань; 

-    спортивні секції та гуртки. Додаткові заняття, які дозволяють поглибити знання та навички в обраному виді спорту. Сприяють розвитку командного духу, дисципліни та наполегливості;

-    проведення днів здоров'я та спортивних свят, туристичні походи та екскурсії.

Організовуючи роботу щодо розвитку ключових компетентностей здобувачів освіти  освітній процес спрямовуємо на:

-         формування здатності до навчання впродовж життя;

-         розвиток критичного мислення;

-         формування комунікативних навичок;

-         розвиток інформаційно-цифрової компетентності;

-         формування соціальних та громадянських компетентностей;

-         формування підприємницької компетентності;

-         формування екологічної компетентності;

-         формування математичної компетентності;

-         формування компетентностей у галузі природничих наук, техніки і технологій;

 -  формування культурної компетентності.

 - активну позицію до уроків фізичної культури;

 - розширення орієнтації у фізкультурно-спортивній діяльності;

 - творче перетворення себе і своєї рухової активності;

 - самоуправління і саморегуляцію поведінки.

Процес навчання намагаємося будувати шляхом діалогу учня і вчителя. У роботі враховуємо особливості кожного класу, учня.

Кожний урок становить єдиний процес, в якому виконання усіх завдань здійснюється у взаємному зв’язку. В той же час, загальні закономірності побудови уроку допомагають ефективніше підготуватися до нього.

Для проведення уроків фізичної культури в закладі освіти маємо простору спортивну залу, спортивний майданчик для гри у футбол, волейбол, баскетбол, гімнастичне містечко зі смугою перешкод на шкільному стадіоні.

Уроки розпочинаємо з шикування класу, привітання, створення позитивної атмосфери, ознайомлення із завданням на урок, вимірювання частоти серцевих скорочень та виконання організовуючих вправ.

У підготовчій частині використовуємо загальнорозвивальні   вправи в русі та на місці, з предметами (гімнастичні палиці, скакалки, м’ячі, обручі), а також спеціальні підготовчі вправи. Загальнорозвивальні вправи у старших класах проводить черговий учень, що дає можливість спостерігати, як учні володіють основними термінами. Підготовчу частину уроку фізичної культури робимо цікавою, різноманітною та ефективною. Вона має не лише підготувати здобувачів освіти до основної частини уроку, а й сприяти їхньому всебічному розвитку.

На уроках вирішуємо три основні напрями: оздоровчий, тренувальний, освітній. Переконані, що основною умовою успішного навчання є здатність тримати дисципліну, самодисципліну на уроці, яка залежить від рівня  насиченості уроку, від уміння вчителя задавати мотивацію і стимулювати учнівські успіхи, від уміння тримати педагогічну дисципліну, використовувати на практиці активні методи навчання.

У практиці роботи з фізичної культури застосовуємо словесні, наочні, практичні методи навчання, серед яких найдоступнішим є показ виконання вправ.

Залежно від того, які завдання ставляться на уроці, практикуємо такі типи уроків: вступні, вивчення нового матеріалу, повторення; комбіновані, контрольні, підсумкові.

На уроках використовуємо такі елементи новітніх педагогічних технологій: групові, ігрові (змагання); індивідуальне навчання; колективний спосіб навчання; технологія формування творчої особистості. У своїй роботі практикуємо: урок-змагання, урок-спортивна вікторина із застосуванням теоретичних і практичних знань, уроки-конкурси.

Особливу увагу звертаємо на стан дітей під час виконання фізичних вправ, слідкуємо за об’єктивними та суб’єктивними ознаками організму на навантаження, вимірюємо ЧСС. На нашу думку, дана частина роботи є дуже важливою, враховуючи теперішнє соматичне здоров’я здобувачів освіти,  вченими встановлено, що за період навчання в школі кількість здорових учнів зменшується в 4 рази. Статистика свідчить, що 90% випускників мають відхилення в стані здоров’я.

Ми постійно дбаємо про створення умов для розвитку ключових компетентностей здобувачів освіти , їх фізичного вдосконалення не лише на уроках, а і в позаурочний час. З цією метою проводимо спортивні змагання, свята, матчеві зустрічі, веселі старти. Учні є активними учасниками  Днів здоров'я, Тижнів фізичної культури і спорту, що сприяє:       

-    зміцненню здоров'я, загартуванню, підвищенню працездатності здобувачів освіти;

-  розвитку   і   корекції   фізичних   і   рухових   якостей   школярів;

-  формуванню звичок здорового способу життя;

- вихованню потреби в систематичних заняттях фізичними вправами;

-   прагненню до фізичного самовдосконалення.

 

Результативність роботи

Розвиток компетентностей здобувачів освіти на уроках фізичної культури покликаний сформувати здорову, активну, цілеспрямовану, вольову особистість. Уроки фізичної культури сприяють не лише фізичному розвитку, але й формуванню всебічно розвиненої особистості, здатної до успішної самореалізації в сучасному суспільстві.

Саме такий   підхід до реалізації власного педагогічного досвіду дає перспективні результати. Учні закладу протягом останніх років є переможцями в  Різдвяному турнірі з волейболу серед учнів спортивної школи, в змаганнях з волейболу присвячених Дню фізичної культури та спорту,  в футбольному турнірі з нагоди святкування п'ятої річниці створення служби поліцейських офіцерів громади, у ІІІ ( у громаді) етапі змагань з волейболу серед учнів 7 - 9 класів у рамках Всеукраїнського фізкультурно - оздоровчого заходу серед учнів " Шкільні ігри", у чемпіонаті КДЮСШ " Барса " з волейболу серед юнаків,  участь у національно - патріотичній онлайн – руханці,  у територіальному етапі Пліч-о-пліч всеукраїнські шкільні ліги з волейболу серед юнаків.

      Випускниця Миронівського навчально-виховного комплексу: загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад Мухоброд Валерія, за високі досягнення в легкій атлетиці в 2016 році була запрошена на навчання в Броварське вище училище фізичної культури. 

        Усі методи,  форми та прийоми роботи, що впроваджуються послідовно, систематично, неодмінно дають свої результати. На достатньому рівні з фізичної культури  навчається 40% здобувачів освіти, на високому – 50%. Якісний показник знань учнів з фізичної культури складає 90%.

 Такий підхід дозволяє підвищити свідомість навчання, сприяє самореалізації і, в кінцевому результаті, забезпечує особистісний успіх здобувача освіти та формує його життєву компетентність.

 

Висновки

Працюючи над обраною методичною проблемою ми переконалися, що лише за спільної тісної співпраці вчителів з учнями, вчителями - предметниками, батьками, вчитель фізичного виховання зможе формувати здорову, активну особистість. 

 Розвиток компетентностей здобувачів освіти на уроках фізичної культури та в позаурочний час є важливим аспектом формування здорового та активного способу життя. Фізична культура сприяє не лише покращенню фізичного здоров'я, але й розвитку соціальних, комунікативних та навчальних навичок. Діти вчаться працювати в команді, приймати рішення, аналізувати ситуації та розвивати самодисципліну. Важливим є використання інноваційних методик та підходів, які роблять уроки цікавими та мотивуючими. Позаурочні заняття, такі як спортивні секції та змагання, забезпечують додаткові можливості для розвитку рухової активності та формування здорового способу життя.  Таким чином, комплексний підхід до розвитку ключових компетентностей та рухової активності здобувачів освіти є необхідною умовою для формування здорового та активного покоління.