Техніка безпеки

    Види і порядок проведення інструктажів для учнів



Відповідно до вимог “Типового положення про навчання з питань охорони праці” у навчальному закладі з учнями проводять такі інструктажі з охорони праці:
1. Вступний інструктаж – на початку занять (коли учні вперше прийшли в  спортзал, спортивний майданчик). Запис про проведення вступного інструктажу в кабінетах підвищеної небезпеки робиться в “Журналі реєстрації вступного інструктажу з питань охорони праці” .
2. Первинний інструктаж проводиться на початку кожного модуля занять, а також   перед спортивними змаганнями, вправами на спортивних снарядах, при проведенні заходів за межами території навчального закладу.
Первинний інструктаж на робочому місці, позаплановий та цільовий інструктаж проводиться з учнями в процесі навчання. Первинний інструктаж з охорони праці, який реєструється в “Журналі реєстрації інструктажів з питань охорони праці для учнів”  проводиться на початку занять, тобто у вересні (перше чи друге заняття).
3. Позаплановий інструктаж проводиться при виявленні порушень вимог безпеки учнями під час навчально-виховного процесу, при зміні умов виконання навчальних завдань,  передбачених навчальними планами.
4. Цільовий інструктаж проводиться з учнями при організації і проведенні масових позашкільних заходів (екскурсії, туристичні походи, спортивні заходи, тощо). Запис про проведення цільового інструктажу робиться в “Журналі реєстрації інструктажів з питань охорони праці для учнів”.
Позаплановий інструктаж рекомендується проводити у січні.
Запис про проведення первинного (вересень) і позапланового (січень) інструктажів.
У вересні та січні в програму первинного і позапланового інструктажів необхідно включати  питання пожежної безпеки, а також правила поведінки з вибухонебезпечними, отруйними і токсичними речовинами та предметами, надання медичної допомоги при ураженні електричним струмом та інших ушкодженнях, правила і вимоги гігієни праці та виробничої санітарії, дії у надзвичайних ситуаціях тощо.
Інструктажі з питань безпеки життєдіяльності з вихованцями, учнями проводяться одночасно з інструктажами з питань охорони праці і містять питання охорони здоров’я, пожежної, радіаційної безпеки, безпеки дорожнього руху, реагування на надзвичайні ситуації тощо.
Після проведення 1-2 занять у вересні доцільно провести перевірку знань учнів з питань безпеки життєдіяльності і виставити відповідні оцінки. Це дітей стимулює до кращого вивчення правил безпеки.
При вивченні нових модулів програми та перед початком виконання фізичних вправ на спортивних снарядах у спортзалі, слід знову провести інструктажі з безпеки життєдіяльності:  первинний, позаплановий з конкретної теми. Запис про проведення первинного, позапланового інструктажу з безпеки життєдіяльності робиться у класному журналі в гра­фі “Зміст уроку”. Таких записів може бути декілька, в залежності від кількості спланованих тем і програмового матеріалу. Наприклад:


- стрибки у довжину;


- метання гранати;


- опорні стрибки;


- лазіння по канату.


В таких випадках, при вивченні кожної із цих тем необхідно проводити первинний, позаплановий інструктаж з безпеки життєдіяльності і запис про проведення інструктажу робити у класному журналі в графі “Зміст уроку”.
Якщо у день проведення інструктажу котрийсь із учнів відсутній, то з такими учнями проводиться інструктаж тоді, коли вони будуть присутні на уроці, ставиться дата проведення інструктажу та підпис вчителя навпроти підпису учня. Журнали реєстрації інструктажів  повинні бути пронумерованими, прошнурованими і скріпленими печаткою керівника навчального закладу


Інструкція
з охорони праці
для учнів під час проведення занять з легкої атлетики

1. Загальні положення інструкції з охорони праці на заняттях з легкої атлетики

1.1. Інструкція з охорони праці під час проведення занять з легкої атлетики розроблена у відповідності до Закону України "Про охорону праці" (Постанова ВР України від 14.10.1992 № 2694-XII) в редакції від 20.01.2018р, на основі «Положення про розробку інструкцій з охорони праці», затвердженого Наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 29 січня 1998 року № 9 в редакції від 30 березня 2017 року, з урахуванням Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці України від 26.01.2005 № 15 в редакції від 30 січня 2017 року № 140.
1.2. Інструкція з охорони праці для учнів на занятті з легкої атлетики встановлює вимоги безпеки життєдіяльності для учнів 1-11 класів під час проведення уроків з легкої атлетики, а також виховних заходів та позашкільних занять з включенням занять з легкої атлетики.
1.3. Дана інструкція з охорони праці розроблена для учнів загальноосвітньої школи, які займаються на уроках фізичної культури легкою атлетикою.
1.4. До уроків легкої атлетики допускаються учні основної медичної групи. Заняття проводяться на корті і спортивних майданчиках.
1.5. Відкриті спортивні майданчики повинні бути розміщені в спортивній зоні на відстані не менше, як 10 м від навчальних корпусів.
1.6. Спортивна зона пришкільної ділянки повинна мати огорожу по периметру заввишки 0,5-0,8 м. Дозволяється як огорожу використовувати кущі з неотруйними, неколючими і не запиленими плодами.
1.7. Майданчики для ігор повинні бути стандартних розмірів, рівними, очищеними від каміння та інших сторонніх предметів.
1.8. Майданчики не можна огороджувати канавами, влаштовувати дерев'яні або цегляні бровки. Не менше ніж на 2 М від майданчика не повинно бути дерев, стовпів, парканів та інших предметів, що можуть спричинити травму.
1.9. Бігові доріжки повинні бути спеціально обладнаними, не мати бугрів, ям, слизького ґрунту. Доріжка повинна продовжуватися не менше 15 м за фінішну позначку.
1.10. Ями для стрибків повинні бути заповнені піском, розпушеним на глибину 20-40 см. Пісок повинен бути чистим, поверхня — розрівняною.
1.11. Місця, призначені для метання спортивних снарядів, розміщуються на такій місцевості, яка добре проглядається й знаходиться на значній відстані від громадських місць (тротуарів, доріг, майданчиків для дітей).
1.12. Під час сильного вітру, низької температури і підвищеної вологості треба збільшувати час, відведений на розминку перед виконанням легкоатлетичних вправ.
1.13. Уроки легкої атлетики включають в себе наступні розділи:

·         біг на короткі дистанції;

·         біг на середні дистанції;

·         біг на довгі дистанції;

·         метання на дальність (м'яч, гранати);

·         естафетний біг.

1.14. Учні займаються на уроці в спортивній формі і взутті встановленого зразка з урахуванням всіх санітарно-гігієнічних вимог і норм.
1.15. Учні, які не допущені до занять через відсутність належної спортивної форми, хвороби, погане самопочуття і ін., присутні на уроці.
1.16. Урок починається і закінчується за дзвінком відповідно до розкладу занять.
1.17. Взуття учнів має бути на підошві, що виключає ковзання, щільно облягає ногу і не заважає кровообігу.
1.18. Під час проведення занять з метання не дозволяється перебувати в зоні кидка, перетинати цю зону.
1.19. Перебуваючи поблизу зони метання, не можна повертатися спиною до напрямку польоту об'єкта метання.
1.20. Забороняється виконувати довільні кидання, залишати без нагляду спортивний інвентар для поштовхів і метання, зокрема інвентар, який не використовується в цей момент на уроці.
1.21. Зберігати і переносити спортивний інвентар для метання треба в спеціальних укладках.
1.22. Гімнастичні мати повинні впритул укладатися навколо гімнастичного приладу (снаряда) так, щоб вони перекривали площу зіскоку або передбачуваного зриву й падіння.
1.23. Місток гімнастичний повинен бути підбитий гумою, щоб запобігти ковзання під час відштовхування.
1.24. М'ячі набивні використовують за номерами відповідно до віку й фізичної підготовки учнів.
1.25. Розміщувати обладнання треба так, щоб навколо кожного гімнастичного приладу (снаряду) була безпечна зона.
1.26. Необхідно регулярно очищати робочу поверхню перекладини, брусів, слідкувати за тим, щоб вона була гладенькою і без іржі.

2. Вимоги безпеки перед початком заняття легкою атлетикою на уроці фізкультури

2.1. Перед початком занять спортивний зал повинен бути ретельно провітрений. Припливно-витяжні системи повинні знаходитись у робочому стані. Повинно бути забезпечено достатнє природне та штучне освітлення
2.2. Перевірити надійність кріплення гімнастичних приладів. Пояснити учням, де можуть бути зриви і що потрібно зробити при невдалому виконанні вправи.
2.3. Пояснити й показати техніку виконання вправ, правильність вибору місця для страхування.
2.4. Враховувати індивідуальні особливості учнів при індивідуальному чи груповому страхуванні.
2.5. На перерві учні переодягаються в роздягальнях в належну спортивну форму. У роздягальнях дотримується чистота і порядок. Кожен клас складає свої речі окремо від іншого.
2.6. Урок починається за дзвінком з шикування.
2.7. Перед вивченням нової теми учні проходять інструктаж з охорони праці, про що робиться запис у відповідному журналі реєстрації проведення інструктажу з питань охорони праці.

3. Вимоги охорони праці під час занять учнів легкою атлетикою

3.1. На уроках легкої атлетики учні виконують програмні вправи і здають навчальні нормативи, згідно з якими отримують поточні, підсумкові і четвертні оцінки.
3.2. У підготовчій частині уроку учні отримують відомості щодо безпечної організації занять, про прийоми і методи безпечного виконання вправ, спортивних завдань.
3.3. На уроках легкої атлетики учні виконують наступні вимоги:
3.3.1. Біг на короткі дистанції:

·         при груповому старті бігти тільки по своїй доріжці;

·         виключити різку зупинку при фініші.

3.3.2. Біг на середні дистанції:

·         при груповому старті бігти перші 200 м тільки по своїй доріжці;

·         не зупинятися відразу після пробігу дистанції, 100 м пройти кроком.

3.3.3. Біг на довгі дистанції:

·         при груповому старті перші 200 м бігти тільки по своїй доріжці;

·         не зупинятися відразу після пробігу дистанції, 100 м пройти кроком, виконуючи вправи на відновлення дихання.

3.3.4. Метання м'яча (м'ячі, гранати) на дальність:

·         дистанція між снарядом і основною групою повинна бути не менше 3 м;

·         основній групі учнів перебувати позаду або ліворуч від учня, що виконує метання;

·         не подавайте снаряд кидком;

·         не ловіть снаряд стоячи зімкнув ноги разом;

·         перед метанням в мокру погоду витирайте снаряди насухо;

·         не метайте снаряд вологими долонями;

·         не переходьте на місця, на яких йдуть заняття з метання, бігу.

3.4. Вибирати правильні способи й прийоми страхування та допомоги, враховуючи характер вправ, рівень фізичної і технічної підготовленості учня.
3.5. Під час занять у гімнастичному залі використовувати магнезію або каніфоль, які зберігаються в спеціальних укладках або ящиках, що виключають розпилювання.
3.6. При виконанні вправ потоком (одна за другою), витримувати достатні інтервали.
3.7. Виконуючи стрибки й зіскоки з приладів (снарядів), приземлятись м'яко, на носки, пружинясто присідаючи.
3.8. Не виконувати без страхування складні елементи й вправи.
3.9. Пам'ятайте, що під час виконання вправ на гімнастичних приладах (снарядах) безпека багато в чому залежить від їхньої справності.
3.10. Під час занять на паралельних брусах ширину жердин встановлювати залежно від індивідуальних даних учня. Ширина жердин повинна приблизно дорівнювати довжині передпліччя.
3.11. Змінюючи висоту брусів, послабивши гвинти, піднімати одночасно обидва кінці кожної жердини; висовувати ніжки в стрибкових приладах (снарядах) по черзі з кожного боку, нахиливши прилад (снаряд). 3.12.Підіймаючи або опускаючи жердини брусів, триматись за жердину, а не за її металеву опору. Щоразу перед виконанням вправи перевіряти, чи закріплені стопорні гвинти.
3.13. На уроках легкої атлетики учні опановують методами самоконтролю. При поганому самопочутті на уроці фізкультури учень повинен припинити заняття, повідомити вчителя і звернутися в медпункт школи.

4. Вимоги техніки безпеки після закінчення заняття легкою атлетикою

4.1. За командою вчителя фізкультури учні організовано шикуються в шеренгу.
4.2. Вчителю необхідно перевірити самопочуття учнів. Прибрати спортивні прилади (снаряди).
4.3. Після підведення підсумків, оголошення оцінок, домашнього завдання, учні ладом залишають спортивний майданчик і розходяться по роздягальнях, уникаючи зіткнень.
4.4. Вивести дітей організовано з спортивного залу, провітрити приміщення. Після занять ретельно вимити руки з милом. Якщо з'явилась біль у руках, почервоніння шкіри або натерті місця (водяні пухирі) на долонях, звернутися за порадою й допомогою до вчителя, лікаря, медичної сестри.

5. Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях на заняттях з легкої атлетики

5.1. В процесі роботи попереджати виникнення аварійних ситуацій:

·         не курити в спортивних приміщеннях, роздягальнях, тренажерній кімнаті, хореографічній кімнаті

·         не приносить отруйні речовини і не розпорошувати їх в роздягальнях, спортивних приміщеннях, на території школи;

·         не приносить вибухонебезпечні речовини;

·         не йти самовільно з уроку;

·         не залишатися роздягальнях на час уроку;

·         в разі аварійної ситуації, слідувати вказівкам вчителя фізичної культури.

5.2. При отриманні травми, погіршенні самопочуття негайно повідомити вчителя.
5.3. Надати потерпілому першу медичну допомогу, повідомити шкільного лікаря (медсестру), а в разі необхідності викликати швидку медичну допомогу по телефону 103. У випадку пожежі — викликати пожежну службу по телефону 101.

6. Завершальні положення інструкції

6.1. Перевірка і перегляд інструкції з охорони праці на заняттях з легкої атлетики повинна здійснюватися не рідше одного разу на 5 років.
6.2. Дана інструкція повинна бути достроково переглянута в наступних випадках:

·         при перегляді міжгалузевих і галузевих правил і типових інструкцій з охорони праці та техніки безпеки;

·         при черговому впровадженні нової техніки і (або) нових технологій;

·         за результатами аналізу матеріалів розслідування аварій та нещасних випадків на робочому місці, а також професійних захворювань;

·         у разі вимоги Державної служби України з питань праці та її територіальних органів.

6.3. Якщо протягом 5 років з дня затвердження (введення в дію) даної інструкції з техніки безпеки на заняттях з легкої атлетики умови праці не змінюються, то її дія автоматично продовжується на наступні 5 років.
6.4. Відповідальність за своєчасне внесення змін і доповнень, а також перегляд даної інструкції з охорони праці під час проведення занять з легкої атлетики покладається на відповідального за охорону праці співробітника загальноосвітнього навчального закладу.

Правила поведінки та безпеки учнів під час поїздки на змагання (екскурсії).

1. Під час слідування до місця перебування та назад дотримуватися правил дорожнього руху, не виходити на проїжджу частину.

2. Без дозволу керівника групи не залишати місця перебування.

3. В разі поганого самопочуття негайно повідомити керівника групи.

4. Дотримуватися правил пристойної поведінки та виконувати розпорядження керівника групи.

5. Дотримуватися правил протипожежної безпеки під час розведення вогнища.

6. Не торкатися незнайомих предметів, які можуть бути вибухонебезпечними.

7. Паління, вживання алкогольних напоїв та купання в річці суворо заборонені.
8.Дотримуватись суворо правил поведінки в спортзалі та майданчиках на яких проводяться змагання.
Інструкція з правил дорожнього руху.
 1. Проходь по тротуару тільки з правого боку. Якщо немає тротуару, йди по лівому краю дороги, назустріч руху транспорту.
 2. Дорогу переходь у тому місці, де вказана пішохідна доріжка або встановлено світлофор. Дорогу переходь на зелене світло.
 3. Коли переходиш дорогу, дивись спочатку ліворуч, потім на право.
 4. Якщо немає світлофора, переходь дорогу на перехресті. Перетинати вулицю треба прямо, а не навскоси.
 5. На проїжджій частині ігри суворо заборонені.

Інструкція з правила особистої безпеки на вулиці.
 1. Якщо на вулиці хтось іде і біжить за тобою, а додому далеко, біжи найближчим людне місце: до магазину, автобусної зупинки.
 2. Якщо незнайомі дорослі намагаються відвести тебе силою, чини опір, кричи, гукай на допомогу: "Допоможіть! Мене веде незнайома людина!"
3. Не погоджуються ні на які пропозиції незнайомих дорослих.
 4. Нікуди не підеш ти з незнайомими дорослими і не сідай з ними в машину.
 5. Ніколи не хвалився тим, що у твоїх дорослих багато грошей.
6. Не проси додому незнайомих хлопців, якщо вдома немає нікого з дорослих.
7. Не грай з настанням темряви.
6. У туалет йди тільки з дозволу вчителя, вихователя.
7. Стережися ожеледі, щоб уникнути падінь і травм.
8. Не грай поблизу будинків, з дахів яких звисає сніг і лід.


Основні правила поведінки та безпеки на дорозі та в громадському транспорті.
При виході з школи:
  1. Якщо біля школи можливий рух транспортних засобів, відразу зверніть на це увагу дитини і разом подивіться, чи не наближається до вас автомобіль, мотоцикл, велосипед тощо.
  2. Якщо біля школи стоять транспортні засоби або ростуть дерева, що закривають огляд, призупиніть свій рух і озирніться: чи немає за перешкодою небезпеки. 
 Коли рухаєтесь тротуаром:
  1. При пересуванні групи дітей навчайте їх іти в парі, виконуючи всі вказівки дорослих, які супроводжують групу.

 Готуючись перейти дорогу:
  1. Зупиніться або сповільніть рух, огляньте проїжджу частину.
  2. Залучайте дитину до спостереження за обстановкою на дорозі.
  3. Коментуйте свої рухи: поворот голови для огляду вулиці, зупинку для огляду дороги тощо.
  4. Вчіть дитину розрізняти транспортні засоби, що наближаються.
  5. Не стійте з дитиною край тротуару, адже при проїзді транспортний засіб може зачепити.
  6. Зверніть увагу дитини на транспортний засіб, що готується до повороту, розкажіть про сигнали покажчиків повороту в автомобіля та в рухах мотоцикліста й велосипедиста.
  7. Неодноразово показуйте дитині, як транспортний засіб зупиняється біля переходу, як він рухається за інерцією. 
 При переході проїжджої частини дороги:
      1.Переходьте дорогу лише по пішохідних переходах або на перехрестях – по лінії    тротуару, інакше дитина звикне переходити у невстановлених місцях.
2.Йдіть тільки на зелений сигнал світлофора: дитина повинна звикнути, що на червоний і жовтий сигнали не переходять, навіть якщо немає транспорту.
3.Виходячи на проїжджу частину, припиняйте розмови; дитина повинна засвоїти, що переходити дорогу слід мовчки.
4.Не поспішайте і не біжіть; переходьте дорогу завжди розміреним кроком.
5.Не переходьте дорогу навскоси, підкреслюйте і показуйте дитині щоразу, що йдете суворо поперек вулиці. Дитині потрібно пояснити, що це робиться для кращого спостереження за автомототранспортними засобами.
6.Не виходьте на проїжджу частину з-за транспортного засобу або кущів, не оглянувши попередньо вулицю,  привчайте дитину робити так само.
7.Не поспішайте перейти дорогу, якщо на іншому боці ви побачили друзів, родичів, знайомих, потрібний автобус або тролейбус. Поясніть дитині, що поспіх на дорозі – це небезпечно.
8.Переходячи вулицю, навіть якщо нею рідко проїжджає транспорт, слід попередньо подивитись навколо. Поясніть дитині, що автомобілі можуть несподівано виїхати з провулка, з двору будинку.
9.При переході проїжджої частини по нерегульованому переходу в групі людей дитина повинна уважно стежити за рухом транспорту, інакше вона може звикнути при переході слідувати за супутниками, копіюючи їх поведінку, не спостерігаючи за рухом транспорту. 
Безпека користування громадським транспортом:   
  1. Виходьте з транспорту попереду дитини, адже маленька дитина може впасти або  вибігти з-за нерухомого транспорту на проїжджу частину.
  2. Підходьте для посадки до дверей транспортного засобу лише після повної його зупинки. Дитина, як і доросла людина, може оступитися і потрапити під колеса.
  3. Не сідайте в громадський транспорт (тролейбус, автобус) в останній момент при його відправленні - може притиснути дверима. Особливу небезпеку становлять передні двері, тому що можна потрапити під колеса транспортного засобу.
  4. Навчіть дитину бути уважною в зоні зупинки – це небезпечне місце: автобус, що стоїть, скорочує огляд дороги в цій зоні, крім того, пішоходи тут часто поспішають і можуть випадково виштовхнути дитину на проїжджу частину.
  5. При очікуванні громадського транспорту стійте разом з дітьми тільки на посадкових майданчиках, а при їх відсутності – на тротуарі або узбіччі.
  6. Привчайте дітей міцно триматися за поручні, щоб при гальмуванні дитина не отримала травму від удару.
  7. Поясніть дитині, що входити в будь-який вид транспорту і виходити з нього можна тільки тоді, коли він стоїть. 
Під час руху в громадському транспорті:
1.      . Якщо ви хочете скористатись громадським транспортом, не кидайтесь разом з натовпом до входу, не розштовхуйте людей, а краще допоможіть увійти і сісти будь-якій немолодій людині, чи жінці з дитиною, чи дівчині. Зайшовши, поводьте себе спокійно, не наступайте на чужі ноги і не працюйте ліктями.
2. Якщо ви зайняли вільне сидяче місце, не робіть вигляду, наче вас відволікає пейзаж за вікном, газета чи книга, ніби тому ви не помічаєте біля себе похилого віку жінку. Це стосується як хлопців, так і дівчат.
3. Якщо при вході в будь-який громадський транспорт хлопець пропускає дівчину вперед, то при виході він виходить першим і зупиняється, готовий допомогти їй, а якщо потрібно - подає руку. Так хлопець робить по відношенню до жінок усіх вікових категорій, а також по відношенню до літніх (хворих) чоловіків і дідусів.
2.        В громадському транспорті не можна:
- грати на музичних інструментах чи включати голосно магнітофон;
- їсти, особливо морозиво, бо можна випадково забруднити кого-небудь чи себе самого;
- розгортати широко газету, заважаючи пасажирам;
- читати що-небудь через чуже плече;
- викидати сміття через вікно;
- займатись зачіскою і взагалі будь-яким туалетом;
- їздити в брудному одязі тощо.
-При задушливій обстановці у вагоні транспорту треба спитати дозволу у тих, хто поруч стоїть або сидить : "Чи не зашкодить вам, якщо я відкрию вікно?"
3.Розмови в громадському транспорті.
Було б непогано, якби ви під час поїздки не забували, що навколо стоять і сидять пасажири, які мимоволі слухають , про що ви розповідаєте приятелю. Тому це не місце для душевних розмов. Тримайте свої секрети при собі, розкажете їх в іншому місці. Не говоріть про когось, називаючи ім'я та прізвище. І ні в якому разі не говоріть голосно.